Minder arbeidsongevallen binnen de Belgische bouwsector.
Het is hét doel van de Safety My Priority-campagne van Confederatie Bouw. Hoe we daartoe willen komen? Door aannemers gevoeliger te maken voor het belang van veiligheid en preventie.
Stel dat ú al volop bezig bent met veiligheid. En nu binnen uw bedrijf een veiligheidscultuur op poten wilt zetten. Hoe pakt u dat dan het beste aan? Ilse Quirynen, Corporate Safety Officer bij BAM Belgium, geeft drie tips.
Tip 1: iedereen moet meedoen
Wanneer is een beleid effectief? Als iedereen in uw bedrijf eraan meedoet. “Gedragsverandering moet trouwens niet beginnen aan de top van de onderneming”, verduidelijkt Ilse. “Ze moet beginnen bij iedereen. De top beslist om ervoor te gaan, maar heeft evengoed begeleiding nodig.”
Ilse Quirynen (BAM)
Tip 2: een goed veiligheidsbeleid heeft drie pijlers
Een geslaagd veiligheidsbeleid steunt volgens Ilse op drie pijlers:
- organisatie
- techniek
- gedrag
Eerst organisatie. “Bij BAM focussen we op de veiligheidsprocessen. Als u bijvoorbeeld wilt dat mensen onveilige handelingen melden, dan moet u zorgen dat u de juiste tools en procedures voorhanden hebt, met de juiste follow-up.”
Dan is er techniek. “Techniek wil niet alleen zeggen dat de juiste middelen altijd aanwezig zijn om veilig te werken. Het betekent ook dat mensen de juiste knowhow hebben. We merkten bijvoorbeeld op dat er vaak fouten werden gemaakt bij het vastmaken – het ‘aanslaan’ – van lasten aan hijstoestellen. Om die knowhow te verhogen, organiseerden we er workshops over.”
Derde pijler: gedrag. Dat veranderen? Niet gemakkelijk, volgens Ilse: “In België heerst in het algemeen weinig veiligheidscultuur.” Een manier om daar tegenin te gaan: mensen duidelijk maken dat ze naast plichten ook rechten hebben. Zo mogen medewerkers bij BAM het werk stopzetten als het onveilig is.
Tip 3: verandering kunt u niet forceren
Ilse herhaalt het regelmatig: mensen gaan pas veiliger werken als ze zelf overtuigd zijn van het belang. Hoe u hen zover krijgt? Door een omgeving te creëren waarin uw medewerkers zelf tot dat besef komen. Volgens Ilse is dat veel duurzamer dan verplichtingen opleggen.
“Ik neem vaak het voorbeeld van een reisbus. Sommige passagiers dragen hun gordel niet. Maar vrijwel niemand durft hen daarop te wijzen. En toch is het doel van een veiligheidsprogramma in een onderneming dat mensen dat wél durven. Ze moeten tot het inzicht komen dat veiligheid intrinsiek belangrijk is, en niet omdat hun organisatie het eist.”